19.02.2015 Nieuws

Crowdfunding voor GOED FOUT / ErfgoedLab

Parallel aan de tentoonstelling GOED/FOUT maken studenten van de UvA een expositie in het ErfgoedLab over vijf kunstenaars tijdens de bezetting. Crowdfunding moet hun expositie mogelijk maken.

Sinds 1 januari 2019 zijn het Allard Pierson Museum en de Bijzondere Collecties samen het Allard Pierson

‘Goed' of ‘fout’  

Zeventig jaar na de bevrijding speelt de Tweede Wereldoorlog nog steeds een grote rol in onze herinneringscultuur. Hoe kijken wij anno 2015 terug op de mensen die in de oorlog hebben geleefd? Waarom ging iemand mee met het regime, waarom ging iemand in het verzet? Wat is ‘goed of ‘fout’ en welke betekenis hebben deze begrippen in onze huidige samenleving?

Dit vragen wij, studenten van de Universiteit van Amsterdam, ons af. Onder leiding van dr. Claartje Wesselink (in 2014 verscheen haar proefschrift Kunstenaars van de Kultuurkamer. Geschiedenis en herinnering) ontwikkelen wij een expositie in samenwerking met de Bijzondere Collecties van de UvA. Op 9 april 2015 gaat bij de Bijzondere Collecties de tentoonstelling GOED/FOUT. Grafische vormgeving in Nederland 19401945 van start. Parallel aan die tentoonstelling maken wij een expositie in het ErfgoedLab, een ruimte bij de Bijzondere Collecties waar plek wordt geboden aan erfgoed, experiment en discussie.

Verzet, aanpassing, collaboratie

Onze expositie, genaamd GOED FOUT / ErfgoedLab, zal de werken en verhalen tonen van vijf kunstenaars die allen leefden en werkten gedurende de bezetting. Zij namen allemaal een andere positie in de bezettingsmaatschappij in. Zo collaboreerde de een met de bezetter, verzette de ander zich in zijn werk, ging er een mee met het regime om te kunnen overleven en moest een ander onderduiken.

Aan de hand van kunstwerken, verhalen, foto's, film en archiefstukken willen wij de bezoeker laten nadenken over de verschillende lotgevallen en keuzes van kunstenaars tijdens de bezetting. De kunstenaars die wij in de tentoonstelling opvoeren, zijn Emmy Andriesse, Karel Appel, Eduard Gerdes, Martin Monnickendam en Hendrik Werkman.

Steun deze expositie 

Om deze tentoonstelling te kunnen realiseren hebben wij uw hulp hard nodig. Uw donaties gebruiken wij om bijvoorbeeld de schilderijen te kunnen vervoeren, de tekstbordjes te maken en restauratie en conservering van de werken te kunnen bekostigen. Afhankelijk van de grootte van de donatie stellen wij als blijk van dank hier iets tegenover.

Beeld: Clandestiene uitgave van Hendrik Werkman, 1944