10 juli 2023

Objet van Curtis B. Roads

Onlangs hebben we in De Studio van het Allard Pierson een mijlpaal bereikt: de afronding van de eerste fase van ons langlopende digitalisatieproject van de bandencollectie van Gaudeamus.

Gaudeaumus Festival
Gaudeamus Festival (voorheen de Muziekweek) startte in 1945 en heeft als doel het stimuleren van de nieuwe muziek door een bijeenkomst waar jonge hedendaagse componisten elkaar kunnen ontmoeten , en waar een podium wordt geboden voor de uitvoering van hun stukken. Het jaarlijkse Gaudeamus Festival begon met vooral Nederlandse componisten maar groeide snel uit naar een internationaal festival, met uitvoeringen van werken van zowel de grootste avant-gardisten van de 20e eeuw (waaronder Karlheinz Stockhausen en Gyorgy Ligeti), als vele minder beroemde, maar minstens zo interessante componisten.

Granulaire synthese
De grote naam en faam van Gaudeamus leidde tot ingezonden werken van (amateur)componisten en jong talent over de hele wereld. Tijdens het digitaliseren van dit archief kom je als studiomedewerker zeer unieke opnames tegen. Medewerker Geert Dijkstra kreeg een band onder handen met het stuk ‘Objet’ van Curtis B. Roads uit 1977.
In 1977 was Curtis Roads student en een vroege experimentator met ‘Granular Synthesizers’. Tegenwoordig is hij docent en schrijver op het gebied van de elektronische muziek.
Uitvinder van de techniek Granuar Synthesis is de Griekse componist Iannis Xenakis (1960). Granulaire synthese is een proces waarbij een geluidsfragment, ook wel sample, wordt opgedeeld in zeer korte fragmenten, om daarna te worden herschikt voor het verkrijgen van nieuwe klanken.  Zijn composities uit deze periode beschrijven het genereren van muzikale fragmenten die uit een aantal elementaire geluidsdeeltjes bestaan, waarvan de samenstelling in de loop van de tijd verandert. Technisch gezien werd dit toentertijd op een zeer complexe manier gerealiseerd door geluidsbanden in kleine stukjes te knippen en ze weer aan elkaar te plakken.
Midden jaren '70 deed de Amerikaanse componist Curtis Roads verder onderzoek naar granulaire synthese, waar hij experimenteerde met computergegenereerde composities. Het stuk Objet is een van de vroege bewaarde composities die gebruik maakt van deze techniek. Elektronische muzikanten als Aphex Twin, Autechre en Squarepusher hebben deze techniek ook gebruikt in hun werk.

Bericht van de componist
Over het ingezonden stuk was verder geen documentatie beschikbaar in onze collectie, wat Geert er toe aanzette om de componist aan te schrijven over het stuk. Dat leidde tot het volgende antwoord, dat ons meer inzicht geeft in het maakproces van Objet. Onderaan deze pagina is Objet te beluisteren.

-----------

Dear Mr. Dijkstra,

Thank you for your message. Objet was a student work;

Objet
Curtis Roads
1977
14 min 6 sec

Objet is a student work, composed at the electronic music studios of the University of California, San Diego (UCSD). In the initial stage of composition I gathered dozens of stereo sound objects on analog tape. These included a combination of synthesized analog and digital sounds, including granular synthesis.

 I had six design criteria for Object:

1. continuous sound fabric (no pauses)
2. shifting spatial patterns
3. emphasis on complex timbre
4. alternation between juxtaposition and development processes
5. phrase-structured organization
6. absence of repetition

 For the final mixing and editing I worked at the American Zoetrope studio in San Francisco and the 1750 Arch Street studio in Berkeley (which later became the Center for New Music and Audio Technologies).

Here is a photo of me in 1977.

Erik Korver

Erik Korver is coördinator van de Studio. Alle artikelen van Erik Korver