Misschien valt er wat te lachen

Terugblikken op Peter van Straaten

“Het verzamelde werk van Peter van Straaten
is een atlas van de menselijke psyche.”

Willem van der Does, hoogleraar klinische psychologie

In deze tentoonstelling nemen acht gastconservatoren waaronder Els Timmerman, de weduwe van Van Straaten, verschillende aspecten van zijn tijdloze werk onder de loep.

Culinair columniste van de Volkskrant en kookboekenschrijver Yvette van Boven maakte een selectie uit de vele restaurant- en kooktekeningen; hoogleraar klinische psychologie Willem van der Does koos tekeningen waarop Van Straaten blijk geeft van bijzonder psychologisch inzicht; Paroolcolumnist en schrijver Johan Fretz laat zien dat de tekeningen vaak een vrolijke kijk bieden op minder leuke actuele onderwerpen; stripmaker en cartoonist Gerrit de Jager maakte een keuze uit de strips en politieke prenten;  NRC-redacteur Saskia van Loenen koos voor de onderwerpen politiek, erotiek en vogels; literatuurhistoricus en genderspecialist Maaike Meijer zocht tekeningen uit die over mannelijkheid gaan; illustrator Floor Rieder laat zien hoe goed en mooi Van Straaten kon tekenen; en beeldend kunstenaar Els Timmerman maakte een heel persoonlijke selectie.

Voor alle gastconservatoren was het zowel een feest als onbegonnen werk om de mooiste, beste of leukste tekeningen te selecteren. In totaal zijn er ruim 100 te zien, aangevuld met boeken en archiefstukken.

Vanwege grote belangstelling is de tentoonstelling verlengd tot en met 8 mei 2022. Op de laatste drie zaterdagen (23 en 30 april en 7 mei) zijn er lezingen en cartoonworkshops georganiseerd. Meer informatie is binnenkort te vinden in de agenda van deze site.

Op onze blogpagina lees je meer over de keuze van de gastconservatoren.

 Naar de blogs

NB In deze tentoonstelling zijn enkele expliciet erotische tekeningen opgenomen.

De verwerving en de ontsluiting van de nalatenschap van Peter van Straaten  zijn mogelijk gemaakt door gedeeltelijke schenking van de erven, de Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Amsterdams Universiteitsfonds en de Vrienden van het Allard Pierson. De tentoonstelling is gerealiseerd dankzij steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.