Allard Pierson rondt eerste fase digitaliseringsproject Gaudeamus af
Het Allard Pierson bereikte onlangs een mijlpaal: de afronding van de eerste fase van het langlopende digitaliseringsproject van de bandencollectie van Gaudeamus. Het digitaliseren gebeurt in De Studio van het Allard Pierson. Tijdens het digitaliseren van dit archief kwamen unieke opnames aan het licht.
Gaudeaumus Festival
Gaudeamus Festival (voorheen de Muziekweek) startte in 1945 en heeft als doel het stimuleren van de nieuwe muziek door een bijeenkomst waar jonge hedendaagse componisten elkaar kunnen ontmoeten en waar een podium wordt geboden voor de uitvoering van hun stukken. Het jaarlijkse Gaudeamus Festival begon met vooral Nederlandse componisten maar groeide snel uit naar een internationaal festival, met uitvoeringen van werken van zowel de grootste avant-gardisten van de 20e eeuw, als vele minder beroemde, maar minstens zo interessante componisten.
Objet
Er zijn vele muzikale pareltjes opgedoken, waaronder de compositie Objet van Curtis B. Roads uit 1977, een van de eerste computergegenereerde composities. In 1977 was Curtis Roads student en een vroege experimentator met ‘Granular Synthesizers’. Tegenwoordig is hij docent en schrijver op het gebied van de elektronische muziek. Granulaire synthese is een proces waarbij een geluidsfragment, ook wel sample, wordt opgedeeld in zeer korte fragmenten, om daarna te worden herschikt voor het verkrijgen van nieuwe klanken. Destijds werd dit op een zeer complexe manier gerealiseerd door geluidsbanden in kleine stukjes te knippen en ze weer aan elkaar te plakken. Curtis Roads experimenteerde midden jaren ’70 met computergegenereerde composities. Het stuk Objet is een van de vroege bewaarde composities die gebruik maakt van deze techniek. Meer over Objet en het maakproces is te lezen in een blog door Erik Korver, coördinator van De Studio van het Allard Pierson.