21 oktober 2024

Het dubbeltalent van Annemarie van Haeringen

Annemarie van Haeringen is een echt dubbeltalent. Ze kan ongelooflijk goed tekenen én ze weet hoe een prentenboek grafisch op te bouwen. Dat haar boeken veel meer zijn dan een verzameling prachtige illustraties, bewijst weer haar recent verschenen De duizend bloemen van Dior. Dit prentenboek vergezelt de Dior-tentoonstelling in het Haagse Kunstmuseum. Het Allard Pierson verwierf in 2023 Van Haeringens archief, zodat te zijner tijd ook de schetsen en definitieve tekeningen voor dit werk aan de collecties worden toegevoegd.

De tentoonstelling ‘DIOR – A New Look’ loopt tot 26 januari 2025. In dit overzicht van het beroemde Parijse modehuis staan de ontwerpen van Christian Dior zelf centraal, meer bepaald die uit de periode 1947‒57. Deels zijn de tentoongestelde stukken afkomstig uit de eigen modecollectie. Sinds 2010 verschijnen bij speciale tentoonstellingen van het Kunstmuseum de zogenaamde ‘kinderkunstboeken’, een initiatief in samenwerking met uitgeverij Leopold. Eerder maakte Van Haeringen bij de Haagse Chanel-tentoonstelling uit 2014 het prentenboek Coco, of het kleine zwarte jurkje. Het was alleen bij uitzondering dat ze een prentenboek tekende bij een tentoonstelling van een ander museum, namelijk bij de Matisse-tentoonstelling van het Stedelijk Museum Amsterdam. Dat was De parkiet, de zeemeermin en de slak uit 2015.

Ontwerpschets voor spread in De duizend bloemen van Dior.

De tekst van De duizend bloemen van Dior is eveneens van Van Haeringens hand. Na zich in het leven van Christian Dior te hebben verdiept, diende zich de insteek voor haar beeldverhaal aan: zijn gelukkige jeugd. Dat verhaal wordt hier niet door hemzelf verteld maar door zijn misschien meest beroemde creatie: de ‘Miss Dior’-jurk uit 1949, met duizend met de hand geborduurde bloemen.

De duizend bloemen van Dior is geheel opgebouwd uit spreads: alle tekeningen lopen over twee tegenover elkaar liggende pagina's. Daarbij is al rekening gehouden met de te plaatsten typografische tekst. In de opeenvolging van die spreads zit een sterke dynamiek door het gebruik van witruimte, vorm en kleur. De bloemenjurk vertoont zich soms speels, zoals in een in vorm gesnoeide struik, soms bijna sluiks, zoals in rotspartijen aan de Normandische kust.

Dit prentenboek is mooier geproduceerd dan gebruikelijk voor het genre. Grafisch ontwerper Tessa van der Waals, met wie Van Haeringen vaker samenwerkt, plaatste de in een vrij magere schreefloze uitgevoerde typografie trefzeker binnen de beelden. Het werk is mooi gedrukt en zit in een papieren bandje met dunne platten met geringe oversteek. Er kon voor deze gelegenheid zelfs extra metallic foliedruk voor het omslag vanaf (al ben ik daar persoonlijk niet echt weg van).

Ontwerpschets

Eén zaal in het Kunstmuseum is geheel gewijd aan Van Haeringens De duizend bloemen van Dior. Daar zijn aan de wanden – bekleed met uitvergrotingen van de schutbladillustraties – een aantal originelen van de tekeningen te zien. De duizend bloemen van Dior is behalve in het museum ook in de boekwinkel verkrijgbaar.

Mathieu Lommen

Mathieu Lommen is conservator Grafische vormgeving & typografie bij het Allard Pierson. Alle artikelen van Mathieu Lommen

Grafische vormgeving en typografie
Japanse binding 30 april 2020