15 december 2020

Hippe vrouw meldt zich

Alma Netten als model: Jan Lepair (design), Herman Baaren (foto), 1967.

Bij het Allard Pierson loopt tot 21 maart 2021 de tentoonstelling ‘Letters van de art nouveau’. Daarin wordt ook aandacht besteed aan de neo-art nouveau, die internationaal kort boomde in de jaren zestig. Zo hangen er uit 1967 een affiche met Phil Bloom voor ’t Lieverdje en – naast een aantal Hitweeks – een platenhoes van Radio Modern in Rotterdam. Het naaktmodel op die hoes is beschilderd met de artiestennamen in art nouveau-letters. Op onze tentoonstelling had dit model een onverwacht weerzien met haar jeugdfoto en liet een berichtje achter voor de conservator. Een ontmoeting volgde en er bleken nog enkele mappen te zijn bewaard met foto’s, knipsels en plakproeven voor de drukkerij.

Die covergirl van toen heet Alma Netten (*1950), nu vooral bekend als medeoprichter en directeur van het Amsterdams Grachtenfestival (1998–2010). Dat zitten voor die hoes, zonder één rimpel in de buik, was overigens nog een heel gedoe geweest. Om haar wat op het gemak te stellen, had de letterschilder zijn vrouw meegenomen.

Hitweek, 4 november 1966. Foto Nico van der Stam.

Als Haagse tiener kwam Netten midden jaren zestig naar Amsterdam: ze wilde hier modellenwerk gaan doen. Via de popfotograaf Nico van der Stam, een vriend van haar broer, had ze al enkele ingangen. Voor de naaktfoto bij ’t Lieverdje was ze ook gevraagd, maar die klus had ze geweigerd. Die foto is behalve voor een affiche en een prentbriefkaart gebruikt voor een Pleasure puzzle for men, en Netten ‘wist niet of het zo leuk was om als puzzeltje de wereld in te gaan.’ Wat ze wel deed, waren modeadvertenties voor het Algemeen Dagblad en het tijdschrift Eva junior (voorloper van de Viva) en optredens in het Vara-popprogramma Fanclub. Als Cremergirls flankeren ‘blonde Alma en donkere Madelon’ het literaire fenomeen op een foto in de onregelmatig verschijnende Jan Cremer krant. Nadat ze Willem de Ridder, maker van Hitweek, had ontmoet, werd ze in november 1966 covergirl van dat blad. Ze is dan gekleed in een zilverkleurig broekpak van modeontwerpster Karin Eijlders, die een boutique in de P.C. Hooftstraat had. Netten was verder te zien in enkele Hitweek-advertenties van de Melkunie en trad op in happenings die het tijdschrift organiseerde. De Ridder haalde haar ook naar de experimentele dansgroep Kunst baart Kracht, die haar acts in Paradiso uitvoerde en in een aflevering van het VPRO-televisieprogramma Hoepla.

Jan Cremer krant, 1967?

Op haar zeventiende blijkt Alma Netten al zo bekend dat er in de Haagsche Courant (?) een interview met haar verschijnt; de citaten zijn eraan ontleend. Het stuk heeft de kop ‘Hippe Haagse poes voor de Rotterdamse hoes’ en ademt ook in de lopende tekst een onverbloemd seksisme. Dat zal toen waarschijnlijk niet schokkend zijn geweest. Netten komt in het gesprek opvallend wereldwijs naar voren en weet haar modellenwerk goed te relativeren. Ze was liever, zegt ze, model geweest van de fotograaf Sanne Sannes, die toen juist was overleden.

Advertentie voor Melkunie, Hitweek, 18 november 1966.
Foto Nico van der Stam.

De LP behoort tot de collecties Grafische vormgeving en typografie van het Allard Pierson; het overige afgebeelde materiaal is uit de privécollectie van Alma Netten, Amsterdam.

Mathieu Lommen

Mathieu Lommen is conservator Grafische vormgeving & typografie bij het Allard Pierson. Alle artikelen van Mathieu Lommen

Grafische vormgeving en typografie
Japanse binding 30 april 2020