Door: Yvette van Boven (culinair auteur)
Mijn hart maakte een sprongetje toen ik werd gevraagd om werk uit te zoeken voor de tentoonstelling van Peter van Straaten. Zolang ik het me kan herinneren bewonder ik zijn werk. En nu mocht ik alles in het écht zien en aanraken. Natuurlijk wilde ik dat.
Tranen rolden opnieuw weer over mijn wangen bij het herlezen van zijn grapjes, maar vooral viel mijn mond open over de kwaliteit van zijn tekenwerk. Zó raak steeds. Getekend zonder twijfel. Dat zie je pas echt als je met je snufferd erboven hangt.
Van Straaten maakte bijna geen fouten, hij zette elke tekening op met potlood en trok het in een keer strak over met een zwart stiftje.
Heel, héél soms corrigeerde hij iets, meestal was dat het tekstje onder de illustratie. Daar plakte hij dan een op maat geknipt stukje wit papier overheen.
Daar ga ik goed op, dat soort correcties maakt de tekening nog mooier.
Daarom was het zo leuk om het in het echt door mijn handen te laten gaan. Alsof ik stiekem aan zijn bureau mocht zitten, zijn dozen open te maken en te neuzen in zijn zorgvuldig gemaakte stapeltjes.
Ook al had ik maar één hoofdstuk om door te nemen, ik had met gemak en veel plezier álles door mijn handen willen laten gaan.
De honderden tekeningen over eten en drinken bekijken en daaruit kiezen was een monsterklus, maar dan wel een van het leukste monster ter wereld.
Hadden we meer muren gehad dan had ik nog veel meer laten zien, maar voor nu hangt mijn bescheiden keuze aan de muren van het Allard Pierson.
Ik heb mijn keuze laten leiden door grapjes waar ik echt heel hard om moest lachen: harder dan om andere tekeningen. Maar ook soms omdat ik de tekening gewoon te gek goed vond.
Ik hoop dat u er net zo blij van wordt als ik.